De invloed van klimaatverandering op parkeergarages
Hoewel de bouwmethoden voor parkeergarages zich in de loop
der tijd hebben ontwikkeld, zijn veruit de meeste parkeergarages nog steeds van
beton, composiet en metalen bekistingen. Ook het waterdicht maken en beschermen
van deze betonnen structuren is nog steeds cruciaal voor het behoud van deze
constructies. Maar met de huidige klimaatveranderingen zullen de uitdagingen
voor het afdichten en beschermen van parkeergarages wel veranderen.
De gevolgen van stijgende temperaturen
De bovenste verdiepingen van parkeergarages zijn de meest
voor de hand liggende plaatsen om te beginnen met het waterdicht maken van een
parkeergarage. Historisch gezien werden materialen zoals asfalt, polyurethaan
en andere coatings gebruikt. De gevolgen van klimaatverandering, zoals de
ongekend hoge temperaturen in de zomers, worden door velen gezien als een
voorproefje van wat er nog komen gaat. Bij zeer hoge temperaturen kan het
asfaltoppervlak zacht en plakkerig worden. Dit zal in de toekomst leiden tot minder geasfalteerde
parkeergarages bij nieuw te bouwen parkeergarages. In de afgelopen decennia is
dit al deels veranderd naar systemen van polymeergemodificeerd asfalt en
polymethylmethacrylaat (PMMA), en dit zal alleen maar meer worden om
parkeergarages ook tijdens extreme hitte goed te laten functioneren.
De
producten van Triflex zijn gemaakt op basis van PMMA en sluiten dus
goed aan bij de klimaatveranderingen en de bijbehorende veranderende eisen aan
parkeergarages.
Hitte-eilandeffecten verminderen met oppervlaktekleur
De kleur van een parkeeroppervlak kan lokaal bijdragen aan
hogere temperaturen door warmtestraling. Midden- of lichtgrijs absorbeert
bijvoorbeeld minder zonnestraling dan een zwart of donker oppervlak, wat het
stedelijke hitte-eilandeffect van het gebied vermindert. Dat betekent dat er
tegenwoordig steeds lichtere kleuren worden gebruikt voor parkeeroppervlakken.
De producten van Triflex zijn in elke kleur te mengen, dus ook in de lichtere
kleuren. Dankzij de hoge UV-stabiliteit behouden Triflex systemen hun kleur en
afwerking ook in de loop van de tijd.
Antislip en mechanisch belastbaar
Ook de binnenste verdiepingen en opritten van parkeergarages
hebben bescherming en waterdichting nodig. De betonnen oppervlakken hier zijn
bijvoorbeeld vaker blootgesteld aan corrosief strooizout dat wordt meegebracht
door de voertuigen die de parkeergarages betreden. Vaak wordt er meer zout
gemorst door voertuigen op de lagere niveaus, dichter bij voetgangersuitgangen
en toegangspunten in het centrum. Natuurlijk kan het binnendringen van water
vanaf hogere niveaus ook bijdragen aan structurele schade. Een natter klimaat
betekent ook zwaardere regenval, wat kan resulteren in de noodzaak van meer
aandacht voor afvoerkanalen en waterdichte details. Zwaardere voertuigen
oefenen ook grotere krachten uit, wat duidelijk zichtbaar is op de opritten en
keerpunten in de drukste rijstroken van de parkeergarage. Dit leidt tot een
trend in het specificeren van grotere niveaus van antislip. Ook voor antislip
biedt Triflex de oplossing. De systemen van Triflex kunnen met een antisliplaag
worden afgewerkt. Daarnaast zijn de systemen bestand tegen een hoge mechanische
belasting. Zo wordt de parkeergarage veilig voor gebruikers.
Aandacht voor veranderende weerpatronen
Een ander voordeel van de Triflex PMMA producten, is dat ze
ook het werken in de winter vergemakkelijken. Het vermogen van de harsen om uit
te harden bij 0°C of zelfs -5°C betekent dat verwerkers minder beperkt worden
door winterse temperaturen. In de afgelopen decennia was de zomer de
voorkeurstijd van het jaar voor waterdichtings- en verhardingsprojecten.
Dankzij een combinatie van meer geavanceerde harsen en veranderende
weerpatronen worden projecten voor het waterdicht maken, versterken en
beschermen van parkeergarages steeds vaker ook in de lente, herfst of vroege
winter uitgevoerd. Ook zijn de Triflex producten al binnen 30 minuten
regenbestendig, wat gunstig is voor de nattere maanden.
Structurele beweging
Het is belangrijk om ook rekening te houden met de
veranderende omgeving en de beweging van de constructie. Scheuren in bestaande
parkeergarageoppervlakken vereisen aandacht en bij nieuw te bouwen
parkeergarages is het van belang om in te zetten op preventieve maatregelen om
scheurvorming te voorkomen. Eventuele scheuren kunnen ervoor zorgen dat water
binnendringt en corrosieve zouten binnendringen, wat leidt tot corrosie van de
wapening en structurele schade. Parkeergarages zijn ontworpen om te bewegen, dus
de waterafdichtingssystemen moeten flexibel zijn en hierin meebewegen. Nu
zwaardere elektrische voertuigen steeds meer worden gebruikt en de temperaturen
extremer worden, zal dit als een vereiste beschouwd moeten worden voor de
toekomstige bescherming van parkeergarages. De systemen van Triflex zijn
flexibel en bewegen mee met de constructie.
Alles weten over parkeergarages? Download GRATIS onze
whitepaper ‘Bouwstenen voor de perfecte parkeergarage’ via de button!
Benieuwd naar de mogelijkheden, advies op maat of meer
informatie? Neem vrijblijvend contact op via +31 (0) 38 460 20 50, mail naar
info@triflex.nl of vul het contactformulier.
We helpen u graag verder.
- Like
- Opslaan